14 lutego 2016

Mleko owsiane




Marzy mi się odpoczynek od wszechobecnych, nachalnych treści. Kiedy myślę o tym ile informacji przyjmuje mój umysł, począwszy od e-maila, kanałów społecznościowych poprzez reklamy uliczne i wrzaskliwe półki w sklepach, które są pełne barwnych etykiet - zastanawiam się jak oszczędzić głowę od tej kakofonii. A nie da się tego całkowicie uniknąć, wyeliminować, niestety.
Zastanawiałam się, co jest takiego w gotowaniu, że działa na mnie tak wyciszająco - czy to tylko kwestia tego, że w tych prostych czynnościach łatwiej zatrzymać gonitwę myśli, przystanąć, modlić się, obserwować, czekać? Czy też jest to dodatkowo kwestia tego, że zaczynając gotować patrzę na proste formy, a nie kolejne litery, gradienty, kształty i sielankowe zdjęcia z giełd fotograficznych. Przygotowując w domu pieczywo, jogurt, kiszonki czy, tak jak ostatnio, mleka roślinne czuję się odrobinę bliżej samej siebie, bo wiem co kładę na talerz sobie i moim bliskim.

Uwielbiam mleko krowie, ale obserwując swój organizm zobaczyłam jak zły wpływ ma na mnie nadmiar mleka, pomijając fakt, że trudno jest kupić w mieście takie prawdziwe, ze wsi. Zobaczyłam też, że zupełnie inaczej reaguję na mleka roślinne, które co prawda nie smakują identycznie jak krowie, ale mają za to zupełnie inny, ciekawy smak.








Jak zrobić mleko owsiane? 

Ważne dla smaku przygotowywanego mleka roślinnego jest to, by podkręcić je słodko-słonym akcentem, dlatego dodaję zawsze do blendera 2-3 daktyle lub syrop daktylowy oraz dużą szczyptę soli. Takie mleko może stać w lodówce maksymalnie 3 dni, dlatego nie warto robić zbyt dużych zapasów.

Poniżej przepis oraz moje kolejne video :)

Mleko owsiane

składniki na 1/2 litra gotowego mleka

  • 1 szklanka płatków owsianych górskich
  • 3 szklanki wody źródlanej lub filtrowanej
  • 3 daktyle lub łyżka syropu z daktyli/brązowego ryżu
  • szczypta soli
oraz: blender stojący, miska, sito, niebarwione płótno/tetra lub muślin

Płatki owsiane wrzucamy do kielicha blendera, zalewamy wodą i namaczamy przez 5-10 minut. Dodajemy daktyle i sól i miksujemy, aż składniki będą dobrze rozdrobnione (około 8 minut). 
W misce umieszczamy sito, wykładamy je tetrą lub płótnem i wlewamy zmiksowane płatki. Delikatnie odciskamy płyn do miski. Przelewamy do czystego słoika. Mleko owsiane można przechowywać w lodówce do 3 dni. 

Uwagi:
  • mleko owsiane nie nadaje się do podgrzewania, chyba że chcemy uzyskać kisiel owsiany ;)
  • pulpa pozostała po odciskaniu mleka może posłużyć jako naturalna maseczka lub peeling owsiany :)
 

Brak komentarzy: